Er der vand i udstødningen eller i motorrummet? Er det en uventet mangel på kølevæske, eller finder du olie i motorrummet eller mystisk snavs omkring olie hætten?
Så kan det være et tegn på, at du har en lækkende toppakning, og du skal have gjort noget ved det.
En toppakning – Hvad er det egentlig til?
Din bil drives af stemplerne i motoren. Stemplerne bevæger sig frem og tilbage i bilens cylindre og får hjulene til at rotere via krumtapakslen. Stemplets bevægelse i cylindrene er et præcisionsarbejde, der kræver den rigtige mængde brændstof, luft og olie, der skal tilføres. Toppen tager sig af det. Topstykket er motor toppen.
Lige øverst på motoren
Her styres motorens funktion, og under topstykket genereres både høj varme og højt tryk af de bevægelige dele.
Det er her, den øverste pakning gør sit job.
Mellem topstykket og selve motoren er topstykket, der holder alle forbindelser tæt, så motoren ikke lækker. Det er vigtigt, at den øverste pakning er fuldstændig tæt.
Luft og brændstof skal komprimeres
Hvis din øverste pakning er brudt, kan den ikke længere komprimere luften og brændstoffet i motoren, og derfor går en betydelig mængde strøm tabt.
Denne pakning slides naturligt, og det kan forhindre, at den øverste pakning lækker. Hvis dette sker, er det vigtigt, at det udskiftes hurtigst muligt.
Hvis du løber for længe med et utæt cylinderhoved, kan topstykket i sig selv blive så varmt, at det kan vippes, og du står pludselig overfor en meget større værkstedsregning, end hvis det bare var topstykket, som skal udskiftes.
Det er derfor en god ide at lære symptomerne på en forkert toppakning, så du kan handle på det rigtige tidspunkt.
Lækkende pakninger
Symptomer, du har brug for at vide
- Bilen virker træg i trækkraft. Det accelererer ikke godt.
- Damp (lignende) kommer ud af udstødningen.
- Bilen har ingen kølevæske
- Der er vand i udstødningsgasserne
- Der er vand eller olie i selve motorrummet
- Brunlige plamager omkring olie hætten
At kende symptomerne på et lækkende topstykke giver dig en god chance for at opdage skaden i tide – det vil sige, før det kan være en meget dyr aftale for dig, hvis topstykke brænder ud eller revner.
Symptomer på manglende topdæksel
Hvis du kender din bil godt, kan du normalt se, om den opfører sig anderledes og for eksempel ikke accelererer som normalt.
Men hvis du har gået glip af de tidlige symptomer på en mislykket hovedpakke, skal du svare, når du oplever disse symptomer på en mislykket pakke:
- Startproblemer med bilen.
- Synlige mærker på motoren
- Olie i kølevæsken
- Bilen føles varmere end normalt og kan risikere at blive overophedet
Kan du selv reparere en pakning tætning?
Hvis det er så slemt, at du først opdager, at din øverste pakning er ødelagt, fordi du oplever ovenstående symptomer, skal du straks køre til et værksted.
Men hvis du er en af dem, der kender lidt til biler og dermed opdager et lækkende topstykke i tide, så kan du reparere topstykke forseglingen til en vis grad.
Hvad sker der, hvis jeg bemærker, at min bil er meget varm?
Desværre opdager de fleste kun, at den øverste pakning er væk, fordi bilen bliver varm. Ofte meget varmt. Her er det vigtigt, at du lader bilen køle af, før du åbner den for at kontrollere kølemidlet.
Hvis du køber et produkt til at forsegle den øverste pakning, skal du følge brugsanvisningen meget omhyggeligt. Produkterne indeholder et antal kemikalier, der søger efter motoren og sætter sig i lækagerne, hvor den størkner.
Det kan tage et stykke tid, men det vil altid være en midlertidig løsning. Hvis den øverste pakning lækker først, vil den sandsynligvis blive værre over tid.
Kan du selv udskifte den øverste pakning?
Ja. Hvis du har kontrol over afmontering og samling af en motor og kender det drejningsmoment, som boltene i din bil skal strammes til, kan du udskifte topstykket selv.
Hvis du ikke har kontrol over det, er et besøg i værkstedet i de fleste tilfælde den bedste og billigste løsning.